Wikia

Eeuwen: 18e eeuw · 19e eeuw · 20e eeuw
Decennia: 1840-1849 · 1850-1859 · 1860-1869
Jaren: < · 1852 · 1853 · 1854 · 1855 · 1856 · >
Bestand:DSC 4050-MR-Braille.jpg
Eeuwen: [[{{{cpa}}}{{{cpb}}}]] - {{{c}}} - {{{cn1}}}
Decennia: {{{dp3}}} {{{dp2}}} {{{dp1}}} - {{{d}}} - {{{dn1}}} {{{dn2}}} {{{dn3}}}
Jaren: [[{{{cpa}}}{{{da}}}0]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}1]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}2]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}3]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}4]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}5]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}6]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}7]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}8]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}9]]

GebeurtenissenEdit

januari
  • 31 - Het Nederlandse KNMI wordt opgericht.
februari
maart
april
  • 24 - In Wenen vindt het huwelijk plaats tussen de Oostenrijkse keizer Frans Jozef en de Beierse prinses Elisabeth, beter bekend onder de naam Sisi.
juli
augustus
december
zonder datum
  • Florence Nightingale verpleegt onder zeer erbarmelijke omstandigheden de gewonde Engelse soldaten in de Krimoorlog. Zij wordt gezien als de eerste verpleegkundige in de wereld.
  • In Nederland wordt het eerste congres over het armenwezen gehouden. Minister Van Reenen komt met een Armenwet. Burgerlijke Armbesturen mogen onderstand verlenen als nergens anders hulp te krijgen is, en dan nog hooguit het hoogst noodzakelijke.
  • Met de stichting van de theologische school (later hoogeschool en weer later universiteit) te Kampen worden de Afgescheidenen weer bijeengebracht uit hun onderlinge onenigheden.
  • Tussen de Verenigde Staten en Canada wordt een handelsovereenkomst gesloten: de "Reciprocity Treaty".
  • De nieuwe gouverneur van Egypte, Said Pasja, verleent de diplomaat Ferdinand de Lesseps een concessie voor het graven van een kanaal tussen de Middellandse Zee en de Rode zee.
  • Het traject Antwerpen-Roosendaal-Etten heeft een spoorweg gekregen, de eerste in Noord-Brabant.
  • De Duitse bioloog Christiaan Gottlieb Ehrenberg toont aan, dat sommige aardlagen zijn gevormd uit verkalkte schelpen.
  • Heinrich Göbel vindt de gloeilamp uit.
  • Het Parijse Nationaal Instituut voor Blinde kinderen erkent het brailleschrift officieel als volwaardige lees- en schrijfmethode voor blinden.

GeborenEdit

januari
februari
maart
april
mei
juni
augustus
september
oktober
november
december

OverledenEdit

mei
juli
oktober

Around Wikia's network

Random Wiki