Wikia

Eeuwen: 19e eeuw · 20e eeuw · 21e eeuw
Decennia: 1950-1959 · 1960-1969 · 1970-1979
Jaren: < · 1960 · 1961 · 1962 · 1963 · 1964 · >
Eeuwen: [[{{{cpa}}}{{{cpb}}}]] - {{{c}}} - {{{cn1}}}
Decennia: {{{dp3}}} {{{dp2}}} {{{dp1}}} - {{{d}}} - {{{dn1}}} {{{dn2}}} {{{dn3}}}
Jaren: [[{{{cpa}}}{{{da}}}0]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}1]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}2]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}3]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}4]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}5]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}6]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}7]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}8]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}9]]
Kalender van 1962

GebeurtenissenEdit

januari
februari
  • 20 - De Mercury MA-6 wordt gelanceerd met aan boord John Glenn. Hij was daarmee de derde Amerikaan in de ruimte, maar wel de eerste Amerikaan in een baan om de aarde.
april
mei
juni
juli
  • 1 - Rwanda en Burundi zijn voortaan onafhankelijk en weer gescheiden. Door de Volkenbond werden de beide toenmalig Duitse Oost-Afrikaanse gebieden, in 1919, onder de voogdij van België geplaatst en kregen ze de provincienaam Ruanda-Urundi. Hoofdplaats van Ruanda wordt Kigali, terwijl Usumbura hoofdplaats wordt van Burundi.
  • 1 - In 6000 stembureaus spreken de Algerijnen zich met een overweldigende meerderheid uit over hun zelfbeschikkingsrecht.
  • 3 - De Franse president Charles de Gaulle verklaart, dat om 10u.38 officieel een einde is gesteld aan 132 jaar Frans bewind over Algerije.
  • 5 - In de baai van San Francisco wordt de beruchte Alcatraz-gevangenis gesloten. De 269 gevangenen, die er momenteel gevangen zitten, worden over andere instellingen verdeeld.
  • 9 - De Verenigde Staten brengen boven het Johnston-atol in de Stille Oceaan een waterstofbom tot ontploffing, op een hoogte van 320 kilometer. Er wordt een gat geslagen in de ionosfeer.
  • 12 - Tijdens de tv-nieuwsuitzending van 8 uur 's avonds, bereiken ons de eerste beelden die door de Amerikaanse Telstar-satelliet worden doorgeseind.
augustus
oktober
november
december
  • 23 - Groningen - Op het Schildmeer komen vier schaatsers om het leven nadat ze door het ijs zijn gezakt. Toen twee kinderen uit Hellum, Geert Kleefman (13) en Lammert Meijer (12), die onderweg waren naar Hellum niet terugkwamen gingen twee volwassenen hen in het donker zoeken. Lammerts vader Jan Meijer en Johannes 'Joke' Haan kwamen echter ook niet terug.

MuziekEdit

  • De volgende platen worden grote hits:

Anita Berry - Middellandse Zee, Anneke Gröhnloh - Brandend Zand, Nina Bobo en Paradiso, Beach Boys - Surfin' en Surfin Safari, Bert Kaempfert Orchestra - Afrikaan Beat, Swinging Safari en That Happy Feeling, Blue Diamonds - Little Ship, Bobby Vee - The Night Has A Thousand Eyes en Venus In Blue Jeans, Bobby Vinton - Roses Are Red, Brenda Lee - All Alone Am I, Brian Hyland - Ginny Come Lately en Sealed With A Kiss, Chris Montez - Let's Dance, Chubby Checker - Limbo Rock, Cliff Richard - Do You Wanna Dance en The Young Ones, Conny Froboess - Zwei Kleine Italiener, Corry Brokken - La Mamma, De Spelbrekers - Katinka, Duane Eddy - Dance With The Guitar Man, Elvis Presley - Good Luck Charm en Return To Sender, Four Seasons - Cherry en Cousin Brucie Go Go, Gene Pitney - Liberty Valance, Jim Reeves - Adios Amigo en From A Jack To A King, Joop Doderer & De Damrakkertjes - Daar Komt Swiebertje, Larry Finegan - Dear One, Little Eva - The Locomotion, Mike Berry - It's Just A Matter Of Time, Neil Sedaka - Breaking Up Is Hard To Do, Happy Birthday Sweet Sixteen en Next Door To An Angel, Pat Boone - Quando Quando en Speedy Gonzalez, Paul Anka - A Steel Guitar And A Glass Of Wine, Ray Adams - Violetta, Ray Charles - I Can't Stop Loving You, Rein de Vries - Patsy, Rene & The Alligators - Guitar Boogie, Rob de Nijs - Linda, Sue Thompson - Norman, The Beatles - Love Me Do, The Contours - Do You Love Me, The Sensations - Let Me In, The Shadows - Guitar Tango en Wonderful Land, The Shirelles - Soldier Boy, The Spotnicks - Amapola, The Tokens - The Lion Sleeps Tonight, The Tornados - Telstar, Vera Lynn - Land Of Hope And Glory, Freddy Quinn - Junge, komm bald wieder.

FilmsEdit

BoekenEdit

GeborenEdit

januari
februari
maart
april
mei
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

OverledenEdit

januari
februari
april
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

Around Wikia's network

Random Wiki