Wikia

Religie kennis Wiki

1965

7.203pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Eeuwen: 19e eeuw · 20e eeuw · 21e eeuw
Decennia: 1950-1959 · 1960-1969 · 1970-1979
Jaren: < · 1963 · 1964 · 1965 · 1966 · 1967 · >
Eeuwen: [[{{{cpa}}}{{{cpb}}}]] - {{{c}}} - {{{cn1}}}
Decennia: {{{dp3}}} {{{dp2}}} {{{dp1}}} - {{{d}}} - {{{dn1}}} {{{dn2}}} {{{dn3}}}
Jaren: [[{{{cpa}}}{{{da}}}0]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}1]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}2]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}3]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}4]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}5]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}6]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}7]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}8]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}9]]
Kalender van 1965

Gebeurtenissen Edit

januari
  • 1 - Eerste Nieuwjaarsduik in de Noordzee bij Scheveningen, georganiseerd door zwemclub Residentie. De acht dappere deelnemers krijgen warme erwtensoep.
  • 2 - Eerste uitzending van de Veronica Top 40.
  • 2 - In de Generaal Vetterstraat in Amsterdam worden enkele slooppanden gekraakt door studentenechtparen. Dit gebeurt niet heimelijk maar openlijk en georganiseerd, zodat deze gebeurtenis wordt beschouwd als begin van het kraken van woonruimte.
  • 9 - Het eerste gedrukte exemplaar van de Veronica Top 40.
  • 19 - De Gemini 2 wordt (onbemand) gelanceerd en na een ballistische vlucht van 3350 km geborgen. De vlucht geldt als een succes.
  • 19 - Een oplichtingsschandaal brengt grote opschudding in een (AF) academie in Amerika. Er worden 105 studenten ontslagen.
  • 22 - Ondertekening van het Verdrag van Straatsburg waarbij medewerking aan radio-uitzendingen vanuit internationale wateren verboden werd.
  • 26 januari - Gieten - De eerste gewapende bankroof in Nederland vindt plaats. De dieven waren Fransen die zich verplaatsten in witte Citroëns en daarom de "Citroënbende" werden genoemd. De buit bedroeg 800.000 gulden.
februari
  • 21 - In de New Yorkse wijk Harlem wordt de extremistische leider Malcolm X doodgeschoten.
maart 
april
  • 19 - in het tijdschrift Electronics wordt het artikel 'Cramming more components onto integrated circuits' gepubliceerd. Het vier pagina's tellende artikel van de hand van Gordon Moore zou de basis vormen van één van de bekendste wetten uit de it-industrie: de Wet van Moore.
  • 20 - Jan Berger wordt geïnstalleerd als nieuwe burgemeester van Groningen. Hij volgt Jan Tuin op.
  • Tussen april en september vindt de Tweede Kasjmiroorlog plaats tussen India en Pakistan.
mei
  • 25 - De organisatie Provo wordt opgericht.
  • 28 - De eerste trein met ATB rijdt tussen Amersfoort en Hilversum.
juni
juli
augustus
  • 10 augustus - Vroom & Dreesmann Tilburg wordt door een zeer grote uitslaande brand volledig in de as gelegd.
  • 21 - Lancering van de Gemini 5, met deze ruimtevlucht van bijna acht dagen breken de Verenigde Staten voor het eerst het duurrecord voor bemande ruimtevluchten.
  • 21 - Het eerste nummer van het weekblad Voetbal International verschijnt.
september
  • 25 - Het nieuwe gebouw van de Volkskrant aan de Amsterdamse Wibautstraat wordt geopend. In de nacht ervoor verdween de onderkop Katholiek Dagblad voor Nederland, die sinds 1945 op de voorpagina had gestaan. De hoofdredacteur schreef: Wij maken niet uitsluitend een krant voor katholieken. Wij maken een Nederlandse krant voor Nederlanders. Er komen niet meer dan enkele tientallen boze opzeggingen. Deze gebeurtenis is een van de vele die in de jaren zestig van de vorige eeuw de ontzuiling van de Nederlandse samenleving kenmerken.
oktober
  • 11 - Start van de nationale pop-radiozender Hilversum 3. Later werd deze omgedoopt in Radio 3. Het bleek een succesvolle poging van de starre Hilversumse omroepen om tegengas te geven aan de commerciële omroepen als Veronica en andere zeezenders.
december
zonder datum

Muziek Edit

  • De eerste oorspronkelijk Nederlandse musical gaat in première: Heerlijk duurt het langst, van Annie Schmidt en Harry Bannink. In de hoofdrollen Conny Stuart en Leen Jongewaard.
  • De psychedelische rockband Pink Floyd ontstaat en er volgen ruim 40 jaren van ongekend succes.
  • De beatmuziek neemt verder bezit van de jeugd met albums als:
    • The Beatles - Help!
    • The Beatles - Rubber Soul
    • Golden Earring - Just Earrings
    • Rolling Stones - Rolling Stones Nr. 2
    • Rolling Stones - The Rolling Stones Now
    • Rolling Stones - Out of our Heads
    • Rolling Stones - December's Children

Film Edit

Geboren Edit

januari
februari
maart
april
mei
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

Overleden Edit

januari
februari
maart
april
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

Around Wikia's network

Random Wiki