Wikia

Religie kennis Wiki

1989

7.203pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Eeuwen: 19e eeuw · 20e eeuw · 21e eeuw
Decennia: 1970-1979 · 1980-1989 · 1990-1999
Jaren: < · 1987 · 1988 · 1989 · 1990 · 1991 · >
Eeuwen: [[{{{cpa}}}{{{cpb}}}]] - {{{c}}} - {{{cn1}}}
Decennia: {{{dp3}}} {{{dp2}}} {{{dp1}}} - {{{d}}} - {{{dn1}}} {{{dn2}}} {{{dn3}}}
Jaren: [[{{{cpa}}}{{{da}}}0]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}1]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}2]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}3]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}4]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}5]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}6]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}7]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}8]] [[{{{cpa}}}{{{da}}}9]]
Kalender van 1989

GebeurtenissenEdit

Val van het OostblokEdit

In 1989 begint het Oostblok uiteen te vallen. In Polen worden in augustus vrije Senaatsverkiezingen gehouden, waarna Tadeusz Mazowiecki op 25 augustus namens Solidarność premier wordt. In andere communistische landen in Centraal- en Oost-Europa (de DDR, Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije) staan de communistische regimes vervolgens - al dan niet vrijwillig - hun voorrechten af. Symbolisch is de val van de Berlijnse Muur. Vanaf 6 oktober laat de DDR zijn burgers vrijelijk naar West-Duitsland reizen en op 9 november worden 's avonds onder luid gejuich de poorten in de muur opengezet, met direct een grote toestroom naar West-Berlijn als gevolg. Inmiddels waren 120.000 DDR-burgers al naar het westen gevlucht.

Alleen in Roemenië is de machtsovername gewelddadig. Demonstraties worden bloedig neergeslagen, maar uiteindelijk weet men het totalitaire regime van Nicolae Ceauşescu ten val te brengen. Op 25 december worden Ceauşescu en zijn vrouw geëxecuteerd.

Zie ook: Val van het communisme in Oost-Europa

Andere gebeurtenissenEdit

januari
februari
maart
  • 1 - De politieke partijen PPR, EVP, PSP en CPN fuseren en gaan samen verder als Groen Links
  • 8 - In België kaart Europarlementslid Jaak Vandemeulbroucke de grootschalige hormonenhandel aan: één op de twee dieren in de veeteelt zou met hormonen zijn behandeld.
  • 14 - Met de aankondiging van de christelijke generaal Michel Aoun dat 'de slag om de bevrijding van de Syrische aanwezigheid in Libanon is begonnen' begint een nieuwe bloedige fase in de Libanese burgeroorlog.
  • 19 - Tijdens de presidentsverkiezingen in El Salvador, gewonnen door Alfredo Christiani, wordt de Nederlandse cameraman Cornel Lagrouw (30) doodgeschoten door een regeringssoldaat.
  • 20 - In Nederland worden de regels voor het uitzenden van reclame op televisie verruimd. Verschillende initiatieven voor de oprichting van commerciële zenders worden bekendgemaakt.
  • 21 - Voor het eerst geeft een meerderheid van de Nederlandse bevolking aan buitenkerkelijk te zijn.
  • 24 - Voor de kust van Alaska doet zich de grootste milieuramp aller tijden voor, als de tanker Exxon Valdez lek slaat en tienduizenden tonnen stookolie de kust over 1900 km vervuilen.
  • 26 - Bij verkiezingen voor het Congres in de Sovjet-Unie haalt Boris Jeltsin meer dan 89% van de stemmen in zijn district Moskou.
  • 27 - Nederland wint op het wereldkampioenschap ijshockey de poule voor C-landen in Sydney en promoveert naar de B-poule.
  • 28 - In Kosovo vinden bij rellen zeker 21 en waarschijnlijk zelfs 130 mensen de dood. De rellen braken uit als protest tegen het beleid van de partijleider Slobodan Milošević die het Servisch-nationalisme zou aanwakkeren.
  • 29 - In Brussel wordt de imam Abdullah el-Ahdal op klaarlichte dag vermoord.
  • 31 - Laatste uitzending van de kinderserie de Fabeltjeskrant.
april
mei
juni
juli
augustus
  • 25 - Tadeusz Mazowiecki wordt premier van Polen; de eerste niet-communist in het Oostblok sinds eind jaren veertig. Begin van de omwentelingen.
  • De ruimtesonde Voyager 2 bereikt de planeet Neptunus en is het eerste en tot nog toe laatste ruimtetuig dat de planeet bezocht heeft.
september
oktober
november
december
zonder datum
  • President George Bush kondigt een terugkeer naar de maan aan, en stelt dat ook een bemande missie naar Mars in het vooruitzicht ligt. Het project wordt afgevoerd wegens te hoge kosten (geschat zo'n 400 miljard dollar).

FilmsEdit

(Bron http://www.imdb.com/chart/1980 )

MuziekEdit

Best verkochte singles in Nederland:

  1. Kaoma - Lambada
  2. Milli Vanilli - Girl I'm Gonna Miss You
  3. Margaret Singana - We Are Growing
  4. Gerard Joling - No More Boleros
  5. The Bangles - Eternal Flame
  6. René Froger & Het Goede Doel - Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken
  7. Madonna - Like A Prayer
  8. Rocco & The Carnations - Marina
  9. Simple Minds - Belfast Child
  10. Neneh Cherry - Buffalo Stance

Best verkochte album in Nederland:

  1. Gloria Estefan & Miami Sound Machine - Anything for you

GeborenEdit

januari
februari
maart
april
mei
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

OverledenEdit

januari
Bestand:Hirohito with Reagan 1983.jpg
februari
maart
april
mei
juni
juli
augustus
september
oktober
november
december

Around Wikia's network

Random Wiki