Wikia

De Abdij Notre Dame de Fontgombault is een benedictijnenabdij op de rechteroever van de Creuse in het departement Indre (aartsbisdom Bourges) in Midden-Frankrijk.

De abdij werd in 1091 door Pierre de l'Étoile gesticht. In 1569 werd ze geplunderd en gehavend door calvinisten, maar ze werd aan het einde van de 17e eeuw weer opgbouwd.

In 1741 waren er nog slechts vijf monniken in de abdij aanwezig en de benedictijnen maakten plaats voor lazaristen.

Tijdens de Franse Revolutie werd de abdij zoals zoveel andere deels afgebroken en als "nationaal goed" verkocht.

In 1849 vestigden zich trappisten in de abdij. Door de wet van 1905 tegen de congregaties werden zij echter gedwongen de abdij te verlaten. De paters emigreerden naar Amerika. De gebouwen werden opgekocht door Louis Bonjean, advocaat aan het Hof van Beroep in Parijs. Hij sneuvelde tijdens de Eerste Wereldoorlog als luitenant op 29 oktober 1914. Op 18 april 1915 werd in de gebouwen van de voormalige abdij een Belgisch militair hospitaal ingericht. Tot 12 december 1918 zouden er in totaal 6279 Belgische militairen verblijven. Een aantal van hen overleden er en liggen begraven op het kerkhof van het dorp.

In 1948 kwamen er weer benedictijnermonniken wonen, die afkomstig waren van de Abdij van Solesmes. Er wonen anno 2005 ongeveer 60 monniken onder de hoede van Dom Antoine Forgeot. Ze leven onder andere van de landbouw.

Vanuit deze abdij werden verschillende andere abdijen gesticht :

  • Notre-Dame de Randol (Saint-Amant-Tallende in Auvergne) in 1971
  • Notre-Dame de Triors (Chatillon Saint-Jean in Drôme) in 1984
  • Notre-Dame de Gaussan (Lezignan-Corbieres in Aude) in 1994 en
  • Our Lady of the Annunciation of Clear Creek (Hulbert, Oklahoma, U.S.A) in 1999.

LiturgieEdit

Groot doel is de hernieuwing en herbronning van de traditionele Latijnse liturgie, zoals Dom Prosper Guéranger van Solesmes al midden negentiende eeuw nastreefde. Na de hervormingen van de liturgie in de nasleep van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) verkozen de monniken de traditionele oude Latijnse liturgie boven de moderne nieuwe Liturgie van Paulus VI. De abdij groeide dan ook uit tot een centrum van gematigd regulier traditionalisme.

De broeders van Fontgombault onderscheiden zich aldus van vele overige Benedictijnenkloosters door het gebruik van de Tridentijnse liturgie volgens de rubrieken van 1965. De abdij is ook nauw verbonden met de St. Petrusbroederschap.

Van 22 tot 24 juli 2001 werd er onder leiding van Dom Hervé Courau, de abt van de Abdij van Triors, een belangrijk liturgisch congres gehouden waar onder andere Kardinaal Ratzinger en Mgr. André-Mutien Léonard aan deelnamen. De bijdragen tijdens het congres werden gebundeld in het boek Looking Again at the Question of the Liturgy With Cardinal Ratzinger: Proceedings of the July 2001 Fontgombault Liturgical Conference (2003, ISBN 0-907077-42-0).

Externe linksEdit

Stichtingen van de abdij van FontgombaultEdit

]]

Around Wikia's network

Random Wiki