Wikia

Bestand:Postelabdijkerk.jpg

De Abdij van Postel is een Norbertijnenabdij in het dorp Postel in de Belgische gemeente Mol.

GeschiedenisEdit

In 1138 werd er vanuit de abdij van Floreffe een priorij gesticht. In 1613 werd Postel een proosdij en in 1618 verkreeg Postel de status van abdij. De abdijkerk is gebouwd in Rijnlandse romaanse stijl en dateert vermoedelijk uit het einde van de twaalfde eeuw (1190). In latere tijden is de kerk meerdere malen verbouwd, waardoor het gebouw tevens kenmerken van de gotische en barokke stijlen vertoont. De gotische ramen met bijpassend gewelf boven het schip werden in 1626 aangebracht. Men had een eigen brouwerij welke in 1611 werd gebouwd. In 1797 moesten de monniken tijdens de Franse Revolutie de abdij verlaten. Pas in 1847 kon men terugkeren. Sindsdien heeft men in verschillende fases de abdij weer bewoonbaar gemaakt en weten te restaureren. De roodkoperen brouwketels heeft men in 1943 moeten verkopen. Het gasthof ‘De Beiaard’ gelegen in de ringmuur van de abdij werd in 1960 in gebruik genomen. Het bezinningscentrum van de abdij werd geopend in 1970, dit contactcentrum met gastenverblijven en conferentiezalen wordt tegenwoordig naast retraites ook voor semenaries voor bedrijven beschikbaar gesteld.

Abdij productenEdit

deel van de serie over
Kloosters

en het christelijke
monastieke leven

Carlo Crivelli 052
Bestand:Abdij Postel hoofdgebouw februari 2004.jpg

De abdij van Postel wordt op zon- en feestdagen door dagjesmensen bezocht. In de abdij worden rondleidingen georganiseerd. Bovendien zijn er wandelingen uitgezet. Deze abdij staat verder sinds 1994 bekend vanwege de nieuwe kruidentuin, waar onder meer ginseng wordt gekweekt. In een winkel worden verschillende abdijproducten verkocht zoals abdijbrood, kaas en hesp. Het Postel abdijbier wordt gebrouwen door een commerciële brouwer in Opwijk.

EftelingEdit

In de Efteling attractie Villa Volta komt de Abdij van Postel voor in een legende. Volgens deze legende breekt de roversbende de Bokkenrijders in in de abdij. De voorman van deze bende, Hugo van den Loonsche Duynen, zal daarbij voor eeuwig vervloekt worden vanwege zijn 'schending van Gods huis'.

Externe linkEdit

fr:Abbaye de Postel