Wikia

deel van de serie over
Kloosters

en het christelijke
monastieke leven

Carlo Crivelli 052
Bestand:Bruno1.jpg

Bruno van Keulen (Keulen, ca. 1032 - Serra San Bruno, 1101) is een Duitse heilige. Hij gaf ongeveer twintig jaar les aan de beroemde kathedraalschool van Reims. Onder zijn leerlingen was de toekomstige Paus Urbanus II. Bruno werd bisschop van Grenoble. Hij kreeg in 1080 een benoeming als aartsbisschop van Reims, maar daar moest hij plaats maken voor de kandidaat van de koning. Daarop trok hij zich terug in het klooster van de Heilige Robert van Molesmes, de stichter van de cisterciënzers. De heilige Hugo van Grenoble schonk hem in 1084 een onherbergzaam stuk land in de Franse Alpen, "Grande Chartreuse", om als kluizenaar te gaan leven met zes metgezellen. Hier ontstond het moederklooster waarnaar de orde der Kartuizers genoemd is.

In 1090 werd Bruno door Paus Urbanus II als adviseur naar Rome geroepen, waar hij in de ruïnes van de Thermen van Diocletianus leefde. Daarna leefde hij nog in het kartuizerklooster Santa Maria degli Angeli. Later vertrok hij naar Squillace in Calabrië waar hij in 1101 stierf.

Bestand:Bruno2.JPG
Bestand:Stbruno.jpg

Hij is nooit officieel heiligverklaard, maar zijn cultus werd toegestaan voor kartuizerkloosters in 1514, en voor de gehele Kerk in 1623. Zijn naamdag is op 6 oktober. De kloosters die onder zijn naam werden gesticht, zijn niet talrijk, maar worden alom bewonderd om hun vasthoudendheid aan leer en observantie. De monniken dragen een wit habijt met een scapulier dat afwijkt van de meeste andere doordat het aan beide zijden met een brede strook stof verbonden is (zie afbeelding). Kartuizers dragen géén kovel.

ca:Bru de Colònia

cs:Bruno Kolínskýel:Μπρούνο (ο Άγιος)eo:Bruno de Kolonjo es:Bruno de Colonia fr:Bruno le Chartreux hr:Sveti Bruno hu:Szent Bruno it:Bruno di Colonia ja:ケルンのブルーノ no:Bruno Karteuseren pl:Bruno z Kolonii pt:Bruno de Colônia ru:Бруно Кёльнский scn:San Brunu sk:Bruno z Kolína sv:Bruno av Köln