Wikia

Religie kennis Wiki

Evangelist

7.203pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Een evangelist is letterlijk de brenger van een evangelie ("goede boodschap"). Het woord wordt in verschillende concrete betekenissen gebruikt:

In de marketing wordt het woord 'evangelist' gebruikt voor iemand die een nieuwe dienst, product of technologie enthousiast propageert.

Evangelieschrijver Edit

Bestand:Passionswappen mit Gotteslamm.png

Het woord evangelie komt uit het Grieks en betekent "goede boodschap".

Van vier evangelisten die het Christelijke evangelie via het schrift verspreidden is het levensverhaal van Jezus in het Nieuwe Testament van de Bijbel opgenomen. Deze evangelisten staan bekend als Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes.

In de beeldende kunst worden deze vier evangelisten sinds de 4de eeuw niet alleen afgebeeld in de vorm van menselijke gedaanten, maar ook als symboolgestalten. Deze laatste werden geïnspireerd door de visioenen in de Bijbelboeken Ezechiël 1 en Openbaring 4. Hierin wordt de apostel Johannes weergegeven als een adelaar, Lucas als een stier, Marcus als een leeuw en Mattheüs als een engel. Deze weergave, ook wel tetramorf genoemd (uit het Grieks: vier vormen), is waarschijnlijk van Syrische oorsprong.

Andere evangeliën zijn bekend geworden dankzij de Nag Hammadi geschriften, onder andere het Evangelie naar Maria Magdalena en het Evangelie van Thomas.

Verspreider van het evangelie Edit

Iemand die geen graad heeft in de theologie, en die wel het evangelie verspreidt, wordt ook evangelist genoemd. Dit is de tweede betekenis van het woord. Internationaal bekende evangelisten zijn Billy Graham, David Wilkerson, Hal Lindsey, Morris Cerullo, Reinhard Bonnke, Tim LaHaye, Benny Hinn en Johan Maasbach (1918 - 1997).

Verspreider van een virtuele gemeenschap (online community) Edit

Zeer actieve leden op een virtuele gemeenschap, ook 'online community' genoemd, die er alles aan doen om nieuwe leden naar de gemeenschap te trekken worden ook evangelisten genoemd. Succesvolle virtuele gemeenschappen hebben hun populariteit vaak te danken aan deze evangelisten.[1]

Zie ook Edit

Referenties
cs:Evangelistafi:Evankelista

fr:Évangélistes hr:Evanđelist hu:Evangélisták it:Evangelista ja:福音書記者 la:Evangelista li:Evangeliste nrm:Évaungùieus pl:Ewangeliści pt:Evangelista ru:Евангелисты sl:Evangelist sv:Evangelist sw:Wainjili th:ผู้ประกาศข่าวประเสริฐทั้งสี่ uk:Євангелісти

Around Wikia's network

Random Wiki