Wikia

deel van de serie over
Kloosters

en het christelijke
monastieke leven

Monnik

De minderbroeders kapucijnen (capucijnen) of Ordo Fratrum Minorum Capucinorum (O.F.M.Cap.) zijn een tak van de orde der minderbroeders. Ze werd gesticht door Mattheus de Bassi ook Mattheus van Bascio genoemd. (1495 - 1552).

OorsprongEdit

De kapucijnen zijn voortgekomen uit de hervormingsbeweging onder de observanten, de volgers van de regel van Franciscus van Assisi (1181/1182 - 1226), die wilden terugkeren naar de oorspronkelijke eenvoud van de franciscaner orde. Ze mochten weer de strenge regel van Franciscus volgen, de baard dragen en de spitse kap, de "capuccio", waaraan hun naam is ontleend.

In 1528 verkreeg de orde de stichtingsoorkonde van paus Clemens VII (1523 - 1534).

In de Lage LandenEdit

De kapucijnen bestaan in Nederland al sinds ongeveer 1530.[1] Volksprediking en catechismus onderricht waren hun voornaamste taak. Vanaf het begin werkten ze ook in de Derde Wereld. Het Emmaüsklooster te Velp (1645) tussen Grave en Ravenstein is het enige dat ononderbroken in Nederland kon blijven voortbestaan.

De kapucijnen hebben in Vlaanderen huizen in Aalst, Antwerpen (provincialaat), Brugge, Herentals, Meersel-Dreef (Hoogstraten), Ieper en Izegem.

In Nederland zijn ze gevestigd in Breda, 's-Hertogenbosch (provincialaat), Tilburg en Velp. Tot enige jaren geleden ook in Glanerbrug bij Enschede, Oosterhout (Sint-Oelbert Gymnasium), Nijmegen en Langeweg.

Bekende kapucijnenEdit

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki