Wikia

Het Keltische christendom (ook wel Iers christendom) is een religieuze praktijk die ongeveer 2000 jaar geleden ontstaan is op de Britse eilanden en Ierland. Deze zelfstandige vorm van christendom is blijven bestaan tot in de 12e eeuw. In 1172, bij de synode van Cashel (County Tipperary), het katholieke christendom opgelegd door koning Hendrik II van Engeland.

De legende Edit

Jozef van Arimathea zou, reeds ten tijde van Jezus Christus, handelscontacten gehad hebben met Cornwall, vanwaar hij tin importeerde in Palestina. Na de dood van Christus zou hij, met een aantal getrouwen, geëmigreerd zijn naar Glastonbury in Engeland, waar hij een kerk bouwde. Hieruit zou een christendom zijn ontstaan, totaal onafhankelijk van Romeins-Katholieke invloed.

De Keltische monniken namen de tonsuur van de druïden over. Hierbij werd de voorkant van het haar van oor tot oor kaal geschoren, terwijl de haren op het achterhoofd lang werden gelaten.

De geschiedenis Edit

Er zijn op dit ogenblik geen historische bronnen gevonden over het ontstaan van een christendom in Ierland en Britannia tijdens de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling. Nochtans vermeldt Tertullianus in zijn geschrift Adversus Iudaeos: "Cui etenim crediderunt gentes, (--) et Galliarum diversae nationes et Britannorum inaccessa Romanis loca Christo vero subdita etc" (In wie de volken hebben geloofd, (--)en verscheidene volkeren van Gallië en de Britse contreien, onbereikbaar voor de Romeinen, maar waarachtig onderworpen aan Christus enz).[1] Origenes spreekt in zijn Homilies verschillende malen over Christenen in Britannia. Zie: Hugh Williams "Christianity in early Britain", Oxford 1912.

Andere bronnen Edit

Keltische kloosters Edit

Het Keltische christendom ontwikkelde zich vooral door het stichten van kloosters. Deze kloosters waren zelfvoorzienende leefgemeenschappen. Aan het hoofd stond een abt of abdis. Voorbeelden van enkele kloosters:

Deze kloosters speelden een belangrijke rol in de ontwikkeling van landbouw en veeteelt, als scriptorium en als onderwijsinstelling.

Vele kloosters namen de regel van Sint-Columba aan.

Bekende personen Edit

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Bronnen, noten en/of referenties:

  1. www.tertullian.org. Tekst-redactie Herman Tränkle, 1964. Overgezet door Roger Pearse, 2002.. Geraadpleegd op 06=03-2008.(la)

Around Wikia's network

Random Wiki