Wikia

Religie kennis Wiki

Kerk (geloofsgemeenschap)

7.203pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Met het woord Kerk kan, naast het gebouw en het instituut, ook de christelijke geloofsgemeenschap bedoeld worden. In deze betekenis krijgt het woord een hoofdletter. In de loop van de geschiedenis zijn er vele conflicten geweest die tot vele Kerken (denominaties) hebben geleid.

Met het woord Kerk wordt meestal het hele kerkverband aangeduid, bijvoorbeeld bij de katholieken. Een groep bisdommen binnen één land of één regio heet kerkprovincie en de plaatselijke gemeenschap heet parochie.

In de protestantse traditie wordt het nationale kerkverband meestal met de term Kerk aangeduid. De plaatselijke geloofsgemeenschap heet gemeente.

In nog andere kerkverbanden (waaronder ook protestantse) wordt het overkoepelend kerkverband aangeduid met kerken en spreekt men plaatselijk van kerk. De voormalige Gereformeerde Kerken in Nederland en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt zijn hier voorbeelden van.

Het onderdeel van de theologie dat zich bezighoudt met de Kerk, heet de ecclesiologie. Hier kent men begrippen als ware Kerk en de onzichtbare Kerk. Het woord dat in de originele Griekse context van de Bijbel voor kerk gebruikt wordt is dan ook ecclesia, wat de apostel Paulus gebruikt voor "vergadering van gelovigen in Jezus Christus". Het woord ecclesia betekent dus het bijeenkomen (vergaderen) van mensen die Jezus Christus als Heer aannemen over hun leven.

Zie ookEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Christendom(portaal)</th><td valign="top" rowspan="2"></td></tr> cs:Kostel

da:Kirkeeo:Eklezio es:Iglesia et:Kirik (pühakoda) fr:Église fy:Tsjerke he:כנסייה hu:Egyház id:Gereja is:Kirkja it:Chiesa ja:教会 la:Ecclesia nds:Kark nn:Kyrkje no:Kirke pl:Kościół pt:Igreja sco:Kirk simple:Church sv:Kyrka zh:教堂

Around Wikia's network

Random Wiki