Wikia

Een koorhek is een hek tussen koor en schip van een kerk, dat in veel kerken wordt aangetroffen. Het heeft dezelfde functie als een doksaal of een communiebank, namelijk de afscheiding van het hoogkoor van het kerkgedeelte waar zich de kerkgangers bevinden. In tegenstelling tot een doksaal is het koorhek doorzichtig. Het is meestal uit hout of metaal gemaakt. Ook de zij- en straalkapellen zijn vaak door een hek afgescheiden.

Hoewel de meeste koorhekken in Nederland tot stand zijn gekomen in de protestantse tijd, dateert een beperkt aantal exemplaren nog van voor de Reformatie.

Na het Tweede Vaticaans Concilie en tijdens de tweede beeldenstorm hebben vele koorhekken het in katholieke kerken moeten ontgelden en zijn ze geheel of gedeeltelijk afgebroken.

Een van de oudste koorhekken in Nederland bevindt zich in de Pieterskerk te Leiden. Ook in de Amsterdamse Nieuwe Kerk, de Jacobikerk te Utrecht, de Grote Kerk van Naarden en de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem is het koorhek bewaard gebleven.

Lijst van kerken met een koorhekEdit

BelgiëEdit

NederlandEdit

Zie ookEdit

Externe linkEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Architectonische aspecten kruiskerk</th></tr> es:Mueble coral

Around Wikia's network

Random Wiki