Wikia

Bestand:Confirmation blessing.jpg

Een pastor is iemand die binnen een kerkgemeenschap zorg draagt voor de gelovigen. Het Latijnse woord pastor betekent herder.

Katholieke Kerk Edit

De titel van pastor is in de Katholieke Kerk voorbehouden aan priesters[1] en wordt vooral gebruikt om de functie van priesters in ziekenhuizen en verpleeg- en verzorgingshuizen aan te duiden die geen parochieverantwoordelijkheid dragen.

In de Katholieke Kerk in Nederland en Vlaanderen, alsmede in de VS en Engeland, kwam het woord pastor in zwang na het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Het woord werd tevoren enkel door protestanten gebruikt, omdat katholieken de uitgang -or langer uitspraken (pastoor). Pastor werd volgens sommigen als minder klerikaal aangevoeld en zou volgens hen ook het onderscheid tussen protestantse en katholieke geestelijken moeten verminderen.

Door het afnemend aantal priesterroepingen worden niet-priesters meer en meer ingeschakeld in het pastoraat en de verschillende taken binnen de parochies en verzorgingsinstellingen. Volgens sommigen wordt de term pastor oneigenlijk gebruikt voor zowel clerici als leken die al of niet beroepshalve de pastorale zorg voor een bepaalde groep mensen behartigen (bv. "jeugdpastor") of die de pastoor bijstaan in de pastorale zorg voor een parochie. Inderdaad mogen officieel pastorale werk(st)ers en diakens geen pastor genoemd worden. Het is evenwel op veel plaatsen te doen gebruikelijk. Indien nodig wordt het onderscheid tussen priesters, diakens, pastoraal werkenden en pastorale assistenten wel tot uitdrukking gebracht. Wellicht kan men het woord "pastor" aanwenden als een soort beleefdheidstitel, zoals dat ook gebeurt met de titel "prinses" die immers ook gebruikt wordt voor de echtgenotes van prins Constantijn en prins Friso hoewel deze echtgenotes officieel geen prinses zijn.

Protestantisme Edit

Binnen het protestantisme is het woord pastor een synoniem voor een dominee[2]

Oecumenische gedachte Edit

Een andere context waarin het woord 'pastor' gebruikt wordt is in oecumenische gemeenten. Het is namelijk een woord dat zowel voor een priester als een dominee gebruikt kan worden, en is dus zeer geschikt voor bijvoorbeeld een studentengemeenschap met zowel katholieke als protestantse pastores. Bovendien is in Engelstalige landen het woord pastor duidelijk protestants.

Referenties
bg:Пастор

cs:Pastor da:Pastorel:Ποιμέναςeo:Pastoro es:Pastor (ministro religioso) et:Pastor fi:Pastori fr:Pasteur protestant fy:Pastoar he:כומר hr:Pastor hu:Lelkipásztor id:Pastor it:Pastore (religione) ja:牧師 ko:목사 ksh:Pastur li:Pesjtoar lt:Pastorius no:Pastor pdc:Parre pl:Pastor pt:Pastor ru:Пастор simple:Pastor sr:Пастор sv:Pastor th:ศิษยาภิบาล uk:Пастор yi:גלח zh:牧师 zh-yue:牧師

Around Wikia's network

Random Wiki