Wikia

Bestand:Remaclus-donderwolk.jpg

Remaclus (van Maastricht) (Aquitanië, ca. 600 - Stavelot, ca. 673) was een monnik, abt en bisschop van Maastricht.

Hij is leerling geweest van Sulpicius van Bourges en werd in 624 monnik in de abdij van Luxeuil. Samen met Eligius van Noyon stichtte hij de abdij van Solignac bij Limoges, waar hij in 632 de eerste abt werd. Rond 647 trok Remaclus naar de Ardennen, waar hij in 648 de abdij van Stavelot stichtte. Hierna benoemde de Frankische koning Sigibert hem tot bisschop van Maastricht als opvolger van Amandus .

Een van de leerlingen van Remaclus was Sint-Trudo. Zij zouden elkaar het eerst hebben ontmoet in Zepperen. Een andere leerling was Sint-Hadelinus. Tussen 670 en 676, waarschijnlijk in 673, stierf Remaclus in Stavelot. Kort daarna werd zijn stoffelijk overschot naar de abdijkerk overgebracht, waar het in 1042 tot het altaar werd verheven. De gedachtenis van de heilige Remaclus is steeds op 3 september.

In de Sint-Sebastiaanskerk in Stavelot bevindt zich een merkwaardig schrijn van Remaclus uit 1285.

FotogalerijEdit

ca:Remaclefr:Remacle

it:San Remaclo

Around Wikia's network

Random Wiki