Wikia

Bestand:Pieter van der Heyden 003.jpg

Vastenavond is de dinsdag voor Aswoensdag en traditioneel het einde van de Carnavalsperiode. Tot dinsdagnacht 24.00 uur mag nog Carnaval worden gevierd en is het toegelaten zich als vastenavondgek te verkleden. In de katholieke traditie is klokslag middernacht het Carnaval voorbij en begint de veertigdaagse vastentijd tot het paasfeest.

Vooral in Noord-Holland wordt vastenavond dikke dinsdag genoemd.

EtymologieEdit

Wellicht is het afkomstig van het Duitse "Fastnacht" (de avond voor de vasten) of mogelijk ook van "faseln" (= gedijen, rijke vrucht voortbrengen), hetgeen verbasterd kon worden tot het Limburgse "Vastelaovend".

CarnavalstraditiesEdit

In België mag men zich achter een masker verbergen. De optocht van de traditioneel geklede Gilles op het Carnaval van Binche is er een aparte belevenis op vastenavond.

In Nederland draagt men veelal ook maskers, soms het gehele gezicht alswel het haar bedekkende. Nederlandse plaatsen die bekend zijn om hun vastenavondsviering zijn Bergen op Zoom, Venlo, Maastricht, Soerendonk, Sittard en Kerkrade.

De Limburgse vastenavond komt oorspronkelijk uit het nabij gelegen Duitse Rijnland, waar Carnaval een eeuwenoude maar nog steeds populaire traditie is.

In Venetië kent men ook het "Carnevale di Venezia", waar de maskers eerder doodshoofden zijn.

Zie ookEdit

Externe linkEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Pasen - Hemelvaart - Pinksteren</th></tr> <tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Carnaval</th></tr> et:Vastlapäev

fi:Laskiainen ga:Máirt na hInide hu:Húshagyókedd ru:Жирный вторник simple:Shrove Tuesday

Around Wikia's network

Random Wiki